Türkiye'nin yüzde kaçı oruç tutuyor?
Dünyaca ünlü ABD'li araştırma şirketi Pew, 39 ülkede İslam ve Müslümanlar üzerine yaptığı kapsamlı çalışmanın sonuçlarını açıkladı. 'Dünya Müslümanları: İttifak ve Çeşitlilik' adlı ankete göre Türkiye'de halkın yüzde 67'si dinin hayatındaki yerinin 'çok
Dünyaca ünlü ABD'li araştırma şirketi Pew, 39 ülkede İslam ve Müslümanlar üzerine yaptığı kapsamlı çalışmanın sonuçlarını açıkladı. 'Dünya Müslümanları: İttifak ve Çeşitlilik' adlı ankete göre Türkiye'de halkın yüzde 67'si dinin hayatındaki yerinin 'çok önemli' olduğunu söylüyor. 'Biraz önemli' diyenlerin oranı yüzde 21, 'hiç önemli değil' diyenler ise yüzde 3. Ankete göre halkın yüzde 84'ü Ramazan'da oruç tutuyor. Zekat verenlerin oranı yüzde 72. Anket, Türk halkının yüzde 43'ünün günlük namaz kıldığını gösteriyor. Buna göre halkın yüzde 27'si beş vakit, yüzde 15'i ise günde birkaç vakit namaz kılıyor. Yüzde 44'ü de haftada en az bir kere camiye gidiyor. Camiye hiç gitmediğini söyleyenlerin oranı yüzde 23. Halkın yüzde 72'si Kur'an okuyor. Türklerin yüzde 49'u büyüye inanıyor ve yüzde 23'ü muska taşıyor.
38 bin kişiyle yüz yüze görüşülerek yapılan anket Müslümanların, imanın şartları konusunda ittifak içinde olduğunu, ancak dine bağlılık, İslam'ın farklı yorumlarına açıklık konusunda ise farklılık gösterdiğini ortaya koyuyor. Anket yapılan 39 ülkenin yarısından fazlasında halkın en az yüzde 90'ı Ramazan orucunu tutuyor. Ancak Orta Asya ve Güney ve Doğu Avrupa'da bu oran sırasıyla yüzde 60 ve yüzde 52'ye düşüyor. Namaz kılma oranının en yüksek olduğu bölge olarak Sahra-altı ülkeleri dikkat çekiyor: Gana (yüzde 94), Kamerun (yüzde 95), Nijerya (yüzde 90) ve Senegal (yüzde 87).
HALKIN ÇOĞUNLUĞU ALEVİLERİ DİN KARDEŞİ OLARAK GÖRÜYOR
Müslümanların dörtte biri kendisini 'Sünni' veya 'Şii' olarak tanımlarken, kalan büyük çoğunluk ise "sadece Müslüman" olarak niteliyor. Mezhepsel aidiyetinin Orta Asya, Rusya ve Balkanlar'daki Müslümanlar arasında daha az önemsiz olduğu görülüyor. Fakat Güney Asya ve Ortadoğu-Kuzey Afrika bölgesinde ise mezhep kimliği dikkat çekiyor. Örneğin Mısır ve Fas'ta halkın yarıdan fazlası Şiileri Müslüman olarak nitelemiyor. Fakat yoğun Şii nüfusun bulunduğu Irak ve Lübnan'da ise tam tersi bir tablo ortaya çıkıyor. Bu iki ülkede halkın büyük çoğunluğu (Irak-yüzde 92; Lübnan-yüzde 88) Şiileri Müslüman olarak kabul ediyor. Türkiye'de ise halkın yüzde 89'u kendini Sünni, yüzde 5'i ise 'Alevi' olarak tanımlıyor. Halkın büyük çoğunluğu Alevileri din kardeşi olarak görüyor. Yüzde 69'luk bir çoğunluk Alevileri, Müslüman olarak görürken, yüzde 15'i buna katılmıyor.
Ankette, "İslam'ı anlamanın sadece tek bir doğru yolu mu var yoksa farklı yorumları mümkün mü?" sorusuna 39 ülkeden 32'sinde Müslümanların en az yarısı "Tek bir İslamî öğreti var." cevabını veriyor. Ankete göre ölmeden önce Mehdi'nin geleceğine inananların oranı Türkiye'de yüzde 68, Irak'ta yüzde 72, Tunus'ta yüzde 67.